Motivarea angajatului: Cel mai nou si puternic model

Determinanare oamenilor de a lucra la potentialul lor maxim, chiar si in cele mai critice imprejurari, este una dintre cele mai longevive provocari ale unui manager. Intr-adevar, descifrarea a ceea ce ne motivează pe toti, ca ființe umane, este un puzzle vechi de secole. Cativa dintre cei mai influenti ganditori ai comportamentului uman din istorie – printre care Aristotel, Adam Smith, Sigmund Freud, and Abraham Maslow – s-au straduit sa inteleaga nuantele acestuia si ne-au invatat numeroase lucruri despre motivul pentru care oamenii fac lucurile pe care le fac.

Totusi, acesti iluminatori nu au avut avantajul unor cunostinte acumulate din cadrul stiintei moderne a creierului. Teoriile lor erau motivation 2bazate pe investigatii atente si calificate, dar si pe observarea directa.

Din fericire, noua cercetare transdisciplinara in domenii precum neurostiinta, biologie si psihologie evolutionista ne-a permis sa aflam mai multe despre creierul uman. Cercetarea noastra sugereaza ca oamenii sunt ghidati de 4 nevoi emotionale de baza, identificate de Paul R. Lawrence si Nitin Nohria in „Driven: How Human Nature Shapes Our Choices”: dobandire, legatura, intelegere, aparare.

Nu este de preferat sa te impotrivesti intelepciunii acceptate conform careia o forta de munca motivata inseamna o performanta corporativa mai buna. Dar, mai exact, ce actiuni ar trebui adoptate de catre manageri pentru a satisface cele 4 nevoi si, astfel, sa sporeasca motivarea angajatilor lor.

Recent, am realizat 2 importante studii pentru a reusi sa raspundem la aceasta intrebare. In primul am intervievat 385 de angajati din 2 companii mondiale, iar in cel de-al doilea am intervievat angajati din 300 de companii ale clasamentului Fortune 50. Pentru a defini motivarea angajatilor, ne-am concentrat asupra celor 4 indicatori ai locului de munca ce sunt, de obicei, luati in considerare: angajament, satisfactie, implicare si intentia de a demisiona.

Ambele studii au aratat ca abilitatea organizatiei de a indeplini cele 4 nevoi fundamentale sustine 60% din variatia angajatilor cu privire la indicatorii motivationali. Am aflat, de asemenea, ca anumite nevoi influenteaza indicatorii motivationali mai mult decat altele. Indeplinirea nevoii de relationare are cel mai mare efect asupra implicarii angajatului, in timp ce indeplinirea nevoii de intelegere este mult mai conectata cu angajamentul angajatului. Insa, cea mai buna modalitate de a imbunatati nivelul motivarii dintr-o companie este satisfacerea tuturor celor 4 nevoi simultan.

Cand vine vorba de implicarea efectiva a managerilor, consecintele neglijarii anumitor nevoi sunt evidente. Performanta lui Bob Nardelli (informatii suplimentare despre Bob Nardelli gasiti la: http://money.cnn.com/2007/01/03/news/companies/home_depot/) din cadrul Home Depot poate fi explicata partial, prin continua concentrare asupra nevoii de a dobandi, in detrimentul altor nevoi. Prin evidentierea performatei atat individuale, cat si colective, el a eliminat spiritul camaraderiei dintre angajati, dar si dedicarea pentre expertiza tehnica.

De asemenea, Nardelli a reusit sa creeze un mediu ostil care poate interfera cu nevoia de aparare: Angajatii nu se mai simteau tratati motivation 1corect. Atunci cand Nardelli a parasit compania, pretul actiunilor Home Depot nu era cu nimic mai bun decat atunci cand a venit prima data, in urma cu 6 ani. Intre timp, Lowe’s, competitorul direct, a castigat teren prin realizarea unei abordari hostilice pentru satisfacerea necesitatilor emotionale ale angajatilor prin intermediul sistemului sau de recompensa, culturii, sistemelor de management si design-ului job-urilor.

Atat o organizatie in ansamblul sau, cat si fiecare manager, trebuie sa puna accentul pe toate cele 4 nevoi emotionale fundamentale. Desi ar putea fi limitati de normele organizationale, angajatii cunosc faptul ca superiorii lor au o anumita capacitate de negociere. De fapt, cercetarea noastra arata ca managerii individuali influenteaza motivarea la fel de mult precum politica organizationala.

 

Traducerea si adaptarea Alexandra Weiss

Sursa: http://hbr.org/2008/07/employee-motivation-a-powerful-new-model/ar/1

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>