Sindromul Apollo in managementul echipei

Rolurile in echipă

Adaptare după R.M. Belbin (1981), Management Teams – Why they Succeed or Fail, Haineman

În cadrul unor studii asupra eficacităţii sau ineficacităţii echipelor, Belbin et al. au analizat acţiunile unor manageri din diferite organizaţii din sectorul privat sau cel public, care participau la nişte cursuri de management. Managerii respectivi formau mai multe echipe, unde li s-au analizat performanţele individuale şi de grup.

Din aceste studii s-a desprins o teorie asupra rolurilor îndeplinite de membrii echipelor, care a fost foarte mult folosită într-un număr mare de organizaţii din sectoarele public şi privat din întreaga lume.

Sindromul Apollo

Echipele formate în întregime din persoane cu o mare înzestrare intelectuală au fost numite echipe Apollo, după misiunea spaţială cu acest nume.

Totuşi lucrurile au arătat că echipele Apollo nu aveau întotdeauna foarte mult succes. De fapt, s-a constatat chiar că, în general, erau mai slabe decât cele în care membrii fuseseră aleşi la întâmplare.

Pe de altă parte, echipele Apollo aveau performanţe bune numai dacă dispuneau de un lider bun şi acceptat de toţi membrii.

Belbin et al. au încercat să identifice un set de caracteristici personale ale unui membru de echipă prezent în toate echipele de succes. Persoanele respective au fost numite “Realizatori” (R). Un Realizator are următoarele caracteristici tipice:

  • conştiinciosBelbin carte
  • caracter puternic
  • încrezător
  • practic
  • conservator
  • capabil de autocontrol

S-a constatat însă că echipele formate numai din R dădeau de regulă rezultate mediocre: chiar dacă dispuneau de capacitate organizatorică şi de efort, le lipseau în general ideile şi erau cam inflexibile.

Creativitatea în echipă

Belbin et al. au analizat care dintre membrii echipelor sunt mai creativi şi i-au numit Designeri (D). Designerul are în echipă un rol cheie: generarea de idei.

Ei au mai constatat că echipele care dispuneau de un D aveau rezultate bune, dar că existenţa mai multor D ducea la rezultate mai slabe.

Dar în afară de designer a mai fost găsit un tip de inovator: Investigatorul de Resurse, care îşi asumă rolul de a explora ce resurse poate folosi echipa.

IR îşi creează cu uşurinţă relaţii, află imediat ce se petrece în jur şi este capabil să pună întrebări foarte bine gândite.

Belbin et al. au constatat că echipele care dispun de un D şi un IR au rezultate bune.

Conducerea echipei

Belbin et al. au comparat caracteristicile liderilor echipelor de succes şi ai celor slabe şi au constatat următoarele:

  1. Nu erau prea importante creativitatea şi inteligenţa liderilor.
  2. Un lider de succes, pe care l-au numit Coordonator (C), era un om încrezător, asertiv, conştiincios, rezervat, cu stabilitate emoţională, optimist, practic şi capabil de autocontrol.
  3. Coordonatorii erau mai mult manageri decât lideri. Ei reuşeau să-şi asigure respectul celorlalţi, ştiau să intervină în momentele critice şi să-şi asume comanda, punând lucrurile la punct şi asigurând celorlalţi direcţia de acţiune corectă.

Totuşi coordonarea echipei nu era întotdeauna realizată de oameni cu aceste caracteristici.

Astfel s-a ajuns la un alt rol, cel al Modelatorului (M), care este o persoană extravertită, debordând de energie, motivată de dorinţa de a realiza ceva. Modelatorii sunt asertivi, suspicioşi, perspicace, nervoşi şi emoţionali. De multe ori sunt însă şi pragmatici, aventuroşi şi încăpăţânaţi.

Modelatorii sunt cei care reuşesc să stârnească interesul echipei faţă de anumite lucruri, să exploreze diferite abordări posibile şi să le abandoneze imediat pe cele care nu le par promiţătoare.

Există însă şi unele probleme cu Modelatorii: de multe ori, ei au tendinţa să stârnească sau să stimuleze conflictele interne, ceea ce poate duce la nemulţumiri printre oameni şi la rezultate slabe.

Dacă o echipă nu are un Coordonator, ea se poate mulţumi şi cu un Modelator. Dar în timp ce Coordonatorul se pricepe să controleze şi să utilizeze resursele grupului, Modelatorul îşi obţine rezultatele prin faptul că ştie să-i mobilizeze şi să-i tragă după el pe membrii acestuia.

Principalele roluri de echipă

Ca să rezumăm, o echipă de succes are nevoie de:

  1. Câţiva R;
  2. Un D şi un IR;
  3. Un C sau un M.

 

Pentru cei interesati recomandam sa consultati cartea lui Belbin, click aici.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>